sobota, 27 czerwca 2015

Dźwięki mowy. Jak uczyć dziecko w domu.

Dźwięki mowy. Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych. Praca zbiorowa pod redakcją Alicji Maurer. Wydawnictwo Impuls.



Część teoretyczna tego opracowania ma na celu przybliżenie nauczycielom, logopedom, a także rodzicom pojęcia świadomości fonologicznej i jej znaczenia w opanowaniu umiejętności czytania i pisania. Wyjaśnia ona pojęcia słuchu fonematycznego, będącego podstawą opanowania języka mówionego. Program ten ma za zadanie ułatwić dzieciom uzmysłowienie sobie fonologicznej podzielności słów oraz osiągnięcie umiejętności reprezentowania dźwięków mowy za pomocą liter alfabetu. Jest on przeznaczony do pracy z dziećmi od 3 roku życia.

Polecany jest dla nauczycieli nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, ale również logopedów, pedagogów szkolnych, psychologów, rodziców i studentów. Zawiera przykładowy wykaz literatury dziecięcej, który pomoże rodzicom i nauczycielom wprowadzić dzieci w świat dźwięków mowy poprzez organizowanie proponowanych zabaw słownych. Materiał słowny podręcznika sprzyja koncentrowaniu uwagi dzieci na formie dźwiękowej słów. Ćwiczenia z rymami koncentrują uwagę dziecka na dźwiękach rymujących się słów, uczą rozpoznawania rymów oraz ich tworzenia.
„Zabawy z rymami” kształtują i rozwijają wrażliwość dzieci na ogólnie ujmowane różnice i podobieństwa fonologiczne w toku interakcji z nauczycielem i grupą dzieci.

„Głoski rozpoczynające i kończące słowa” stanowią zestaw ćwiczeń ułatwiający przejście od umiejętności wyodrębniania cząstek wewnątrzsylabowych (rymów, aliteracji) do rozpoznawania fonemów.
„Głoska a litera” poświęcona jest kształtowaniu umiejętności podziału słów na głoski oraz łączeniu głosek w słowa. 

Książka dostępna w wersji papierowej i elektronicznej - ebook. Wydanie VI, Kraków 2014, Format A4, Objętość 234 strony, Oprawa miękka, klejona, folia matowa
ISBN: 978-83-7850-712-3

Więcej informacji o książce oraz jej fragmen znajdziecie na stronie wydawnictwa Impuls.





Nie byłam przekonana do tej książki od razu. Wiedziałam, że potrzebuję czegoś co ułatwi ćwiczenia w domu - nie miałam jednak pojęcia, czy ta pozycja skierowana głównie do nauczycieli spełni się w tej roli. 

Zawarta na początku książki wiedza teoretyczna jest idealnym wstępem do mnóstwa zadań obrazkowych i ćwiczeń. Znajdziemy tutaj bardzo cenne informacje dzięki którym dowiemy się na co zwracać uwagę i jak pracować nad występującymi trudnościami. Autorzy uświadamiają i zwracają uwagę na to jak ważną rolę już w pierwszych chwilach życia dziecka odgrywają słowa. Dalej znajdziemy zbiór różnorodnych zadań. Wszystko ładnie podzielone na działy. Ćwiczenia są skonstruowane tak, że łączą w sobie naukę z zabawą, dzięki czemu łatwiej skupić na nich uwagę młodszego dziecka. Książka według mnie stanowi świetny wstęp do nauki czytania i pisania a także może okazać się dobrym uzupełnieniem pracy z logopedą. 

Pierwsza część to zabawy z rymami polegające na nauce rozpoznawania rymów oraz ich samodzielnego tworzenia. Z kolejnym zadaniem wzrasta trudność ćwiczeń dzięki czemu łatwo możemy dostrzec postępy dziecka. Ilość ćwiczeń pomaga nie tylko w nauce, ale również w utrwaleniu zdobytej wiedzy. Kolejna część skupia się na głoskach rozpoczynających i kończących słowa. Zadania m.in. polegają na wyodrębnianiu głosek, podawaniu słów zaczynających się na taką samą głoskę. Ostatnia część skupia się na rozróżnianiu głosek od liter. Bardzo przydatne okazały się być ćwiczenia polegające na łączeniu sylab w słowa czy też dzieleniu słów na głoski.

Jestem bardzo zadowolona z tej książki, Amelka sama upomina się o rozwiązywanie zadań w niej zawartych. Widzę postępy i ciężko wyjść mi z podziwu słysząc rymowane historyjki wymyślone "na poczekaniu". Polecam ,,Dźwięki mowy" wszystkim rodzicom i opiekunom, którzy chcą świadomie wspierać rozwój mowy dziecka.




3 komentarze:

  1. Takie książki są potrzebne do pracy z dzieckiem w domu. Mój syn miał problemy logopedyczne i ćwiczyliśmy z "mi-mową", ale też w czasie spacerów, zabaw, codziennych wygłupów:))) Problemy minęły, a nam pozostał zwyczaj wymyślania cudacznych rymowanek:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Brzmi jak coś dla nas, rymy i wyróżnienie głosek początkowych, to u nas ciągle problemy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie mam jeszcze dzieci, więc książka teoretycznie nie wpada w krąg moich zainteresowań. Pewnie podrzucę tytuł dla znajomych, którzy mają już swoje pociechy. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszelkie formy aktywności na moim blogu. Każdy szczery komentarz daje mi mnóstwo siły i całą masę radości!