niedziela, 24 maja 2015

Naturalne źródło dobrego zdrowia i oryginalnego smaku. Czarny sezam.


Naturalne źródło dobrego zdrowia, piękna i oryginalnego smaku. Czarny sezam.

Sezam obecny był w moim domu od zawsze, dodawaliśmy go do panierek i wypieków. 
Jednak czarny sezam jeszcze niedawno był dla mnie zupełną nowością. 
Gdy pierwszy raz miałam go w rękach nie wiedziałam zupełnie jak się do niego zabrać, do czego użyć, czy różni się w jakiś sposób od jasnego. Zaczęłam próbować, od razu zauważyłam, że jest bardzo aromatyczny, słodki, lekko orzechowy i pozbawiony charakterystycznej dla jasnego sezamu goryczki. Ale co dalej? Przeczytałam mnóstwo artykułów na jego temat i chciałabym podzielić się z Wami wiedzą jaką dzięki temu zdobyłam.




Na początek warto zwrócić uwagę na sezaminę - organiczny związek chemiczny należący do lignanów występujących w ziarnach sezamu i oleju sezamowym. Znany powszechnie jako fitoestrogen. Wykazuje szeroki wachlarz dobroczynnych właściwości. Wchodzi ona w skład wieloskładnikowych suplementów diety wspomagających utratę masy ciała. Przypisuje się jej również właściwości przeciwnowotworowe. 

Sezam jest bardzo łatwo przyswajalny przez organizm a to za sprawą zawartych w nim węglowodanów, protein i aminokwasów. Jest znakomitym źródłem wapnia, co więcej białko zawarte w sezamie jest tak wartościowe jak to zawarte w kurzych jajach. Sezam bogaty jest także w fosfor, żelazo, magnez, witaminy E, A, B i witaminę B12. Zawiera również kwas fitynowy - przeciwutleniacz, który wykazuje działanie detoksykujące i przeciwnowotworowe oraz kwasy tłuszczowe omega-6 i jednonienasycone kwasy tłuszczowe zapobiegające odkładanie się złego cholesterolu. Regularne spożywanie sezamu pomaga regulować pracę przewodu pokarmowego, wykazuje działanie lekko przeczyszczające. Sezam czarny ma znacznie silniejsze działanie od sezamu zwykłego.


Sezam jest niezwykle bogaty w witaminy, minerały i inne wartościowe składniki odżywcze niezbędne do utrzymania zdrowego stanu naszej cery i włosów.



Czarny sezam pokochałam za jego oryginalny smak, który od razu przypadł mi do gustu i tak stał się moim ulubionym dodatkiem do owsianki. Świetnie sprawdził się również w roli panierek a nawet jako główny składnik domowych ciastek. Jego cena również jest dosyć przyjemna za 100 gramowe opakowanie w e-sklepie z przyprawami Rafex zapłacimy 2,50 zł, można również zaopatrzyć się w kilogramowe opakowanie za 20 zł. 





3 komentarze:

  1. Dotychczas znałam czarny sezam jedynie jako dodatek do sushi. Fajny pomysł żeby zacząć dodawać go też do innych potrwa - szczególnie że jest taki zdrowy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pierwszy raz słyszę, ale pora spróbować. ;)
    Pozdrawiam cieplutko! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nawet chyba nie wiedziałyśmy, że jest czarny sezam. Może kupimy na próbę.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszelkie formy aktywności na moim blogu. Każdy szczery komentarz daje mi mnóstwo siły i całą masę radości!