sobota, 27 lipca 2013

Współpraca między firmą kosmetyczną a blogerem. Błędy obu stron moim okiem.

Współpraca między firmą kosmetyczną a blogerem. Błędy obu stron moim okiem.

Przez rok prowadzenia bloga, bo mniej więcej tyle czasu już tu z Wami jestem nawiązałam dosyć sporo współprac z firmami. Współprace te prawie zawsze polegały na recenzowaniu przekazanych produktów. Na samym początku dałam się trochę "ponieść" i popełniłam mnóstwo błędów z tym związanych. Chciałabym zaznaczyć, że są to moje osobiste przemyślenia i oczywiście każdy może mieć inne zdanie na ten temat.

Na początku zacznę może od podziału blogerów po względem współprac z firmami. Podział oczywiście wymyśliłam sobie sama i możecie go traktować z przymrużeniem oka lub nie czytać dalej w ogóle.

1. Blogerki (bo przeważnie to Panie prowadzą blogi w tym temacie), które nie nawiązują współprac z firmami. Recenzują jedynie produkty, które zakupiły same. I tu nasuwa mi się jeszcze jeden podział:
a) osoby, które piszą bloga z pasją i nie czują potrzeby nawiązywania współprac z firmami, nie mają na to czasu, ochoty lub po prostu są oddane konkretnym markom.
b) osoby, które nie otrzymują propozycji współprac chociaż chętnie by w tę formę weszły.

2. Blogerki, które godzą się na wszystko lub prawie na wszystko. Biorą od firmy co popadnie lub publikują recenzje zaraz po otrzymaniu produktu, wypowiadają się w samych superlatywach o testowanych produktach. Wbrew pozorom robią tak nie tylko początkujące osoby. Ostatnio głośno było również o kilku Paniach, które przywłaszczały sobie cudze zdjęcia czy też recenzje - takie osoby również znajdują tutaj swoje miejsce (b).
a) osoby, które nie potrafią dobrze wycenić swojej pracy włożonej w testowanie produktu, prowadzenie bloga, pisanie recenzji często boją się również walczyć o swoje;
b) osoby prowadzące blogi jedynie dla korzyści, rzadko piszące recenzje zgodnie ze swoimi przekonaniem, osoby nierzetelne i nieuczciwe.

3. Blogerki świadome. Czyli osoby, które wiedzą jak pracochłonne i wartościowe dla firm jest to co robią. Napisanie recenzji jest często reklamą oraz ważną informacją dla firmy. Reklama jak wiemy kosztuje. Są to osoby, które nie chcą lub jeszcze nie mogą budować swojej marki i zarabiać prawdziwych pieniędzy (punkt następny), ale szanują to co robią. Czym różnią się od tych z punktu 2? Blogerka świadoma, dla mnie to osoba, która ma wpływ na rodzaj i ilość produktów, które otrzymuje do recenzowania. Przykłada dużą uwagę do nawiązywanych współprac i odrzuca te, których warunki nie są dla niej odpowiednie. Jest to osoba, która ma swoje zasady. Taka blogerka jest rzetelna, uczciwa, szczera - pisze recenzje zgodne ze swoimi przekonaniami. Często testuje tylko takie produkty, którymi sama by się zainteresowała.

4. Bloger jako marka. Osoby, które blogowanie traktuję trochę inaczej. Osoby takie prowadzę kampanie, umieszczają recenzje, reklamują produkt i otrzymują za to prawdziwe pieniądze. Są to blogi bardzo poczytne (chociaż w pozostałych grupach również możemy takie znaleźć). Nie każda firma może pozwolić sobie na reklamę na takim blogu ze względu na wiążące się z tym koszty.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za wszelkie formy aktywności na moim blogu. Każdy szczery komentarz daje mi mnóstwo siły i całą masę radości!